Csukázás előtt... 1. rész

Lassan nyakunkon a csukázás immáron szeptembert írunk. Nincs horgász, aki nem ismerné a vizeink tigrisét a csukát.  Ősszel a csendes vízpartok horgász helyei a szezonális horgászok illetve a fanatikus rablóhalas horgászoktól zsúfoltak. A legtöbbjük csukázik ki-ki úszóval, vagy éppen fenekezik és van az őrültebbjei, akik pergetnek. Az utolsó táborba tartozom jómagam is. A következő sorokban részletezném a nekem eddig fogósnak bizonyult darabokat, hogy még a csuka szezon előtt felkészülten vegyük fel a harcot eme csodás ragadozókkal.

Holtágas tájkép

A kishalak a növényzet szélén bandáznak

Még ifjú koromban fogtam az első pergetett csukámat méretes kilós forma gyönyörű bodrogi csuka volt. Egy rézszínű vese alakú támolygóm csapta be. Szerintem attól kezdve lettem szerelmese a pergetésnek. De ha jobban bele gondolok, sosem tudtam megülni egyhelyben mindég menőkém volt. Szerettem és a mai napig szeretek a természetben kóborolni, lehet ez is közre játszott, hogy már csak pergetve horgászom. És még jobban belegondolva a dolgokba nagyon ritka, hogy „állózva” horgászok. Már nem azt a felszerelést használom, amit akkor. Mostanra finomabb, érzékenyebb és több cájggal is rendelkezem, ami persze pergetésre van összeállítva. A legfiatalabb csukás pergető kombóm még tavaly nyáron vettem. Egy sokak által ismert és híres Energo Team Spin Blade 30-80 gr-os 3,0 méteres pergető bot és egy Banax Iris 4000-es orsóból áll, rajta 0,17 fonottal. Ezzel a felszereléssel a holtágak tökleveles, vízinövényes és akadókkal teli rablótanyáin bátran felvehetjük a harcot egy jobb csukával is akár. Az imént el is, mondtam hol is, kell keresnünk a csukákat. Ugye köztudott a csuka rejtőzködő életmódja, így holtágainkban a vízbe dőlt fák környékén illetve hínárfoltok árnyékában rejtőzve lesi a táplálék halakat. A folyók csendesebb zugaiban is megtalálható, ha van ott valamilyen tereptárgy, ami mögött megbújhat. Apropó táplálék. Amíg el nem kezdődik a késő őszi vándorlás a táplálék halak után addig egy az élettere a csukáknak és a táplálék halaknak. Ha csukát akarunk fogni egyszerű a dolgunk, fogunk egy táplálékhalat vagy az azt utánzó műcsalit és egy rablótanyán felkínáljuk. A legelső csukámat mint ahogy írtam egy támolygó villantóval fogtam ezen csalik használatát részesítem inkább előnyben mostanság is. Akkoriban még csak pár darabbal rendelkeztem, és ezekkel püföltem a vizeket, nem is rossz eredményekkel. Ezek a csalik mára sok típusban és még több szín variációban léteznek, hogy megnehezítsék a horgász dolgát.

Feljegyzéseim szerint az eddig legtöbb csukát a Rublex Orkla támolygóm adta méghozzá a nikkelezett piros fejű. Én úgy vélem a szélhajtó küszt utánozza leginkább ez csali. Nekem két típusban van a 10 gr-os és a 13 gr-os. A tiszta vizű holtágakban eredményes a mai napig a fényes csillogása ellenére. Mivel vékony lemeztámolygó inkább a sekélyebb vizeken húzom, de volt már kapásom a mélyebb Bodrog folyón is. Bedobást követően hagyom, hogy kissé merüljön, majd elkezdem a bevontatást. Az érzékeny botspicc jól közvetíti a csalink mozgását elégé agresszíven táncol és néha meg-meg állítva ez a fajta vergődő kishal mozgás ingerli kapásra a csukákat. Napjainkra ennek a villantónak is több szín változata van forgalomban érdemes próbálkozni a bronzos vagy éppen a fluoreszkáló típussal is.

Orkla „S” alakja

Még évekkel ezelőtt kaptam az első DAM Effzett villantómat, már akkor bizonyította rátermettségét csuka fronton. Az évek során egy focicsapatra valót gyűjtöttem össze belőlük. Ha kézbe vesszük egy masszív vastag lemezből készült, „S” profilú darabot látunk. Majd mikor a vízparton vagyunk, és próba úsztatjuk magunk ellőtt látjuk nagyon szépen „támolyog” már lassú bevontatáskor is. Az első éles bedobáskor egy kezes jól dobható csali tulajdonságokat tapasztalhatunk, ami nem előnytelen a fogóság kérdésében.   De nem csak a DAM-ok váltak be nekem. Számos neves gyártó készít vese alakú támolygót, amikből szintén kénytelen voltam beszerezni, hogy teszteljem mennyire is fogósak.

Fényes DAM-ra jött

Vese alakúra jött csuka

DAM támolygó villantók

 A csukapergetéskor használatos műcsalik klasszikus típusairól írtam néhány gondolatot. Aki szereti a csukát cserkelve megfogni annak a csalis dobozaiból elengedhetetlen kellékek a támolygó villantók. Természetesen nem csak a fent említett típusokkal, márkákkal lehet csukát fogni, vannak azért bőven még forgalomban illetve a műcsalis dobozomban fogósnak vélt darabok talán lesz szó róluk is. Végezetül ne feledjük csalink akkor lesz fogós, ha minél többet „támolyog” a vízben.